UCI Pro Series
logo
blog single

Tömegeket mozgatott meg a százéves Tour de Hongrie

A Magyar Kerékpáros Körverseny centenáriumi kiadását május 14. és 18. között rendezte meg a Nemzeti Rendezvényszervező Ügynökség, a Magyar Kerékpáros Szövetség és a Vuelta Sportiroda. A rendezvényt a születésnaphoz méltó érdeklődés fogadta: nemcsak a rajt- és célterületek teltek meg szurkolókkal, de a szakaszok települései is kitettek magukért. A verseny 67 csatornán, több mint 180 országban került adásba, közülük összesen 17 szentelt élő adást a TdH-nak.

A 46. Tour de Hongrie nemcsak a századik évforduló miatt volt különleges. Idén három magyar kontinentális csapat és 15 magyar kerékpáros rajtolt el. Közülük a mindössze 19 esztendős Feldhoffer Bálint (Team United Shipping) ölthette magára a verseny végén a legjobb hazai versenyzőnek járó fehér trikót. Az összetett éllovasának járó sárga trikót az ecuadori Harold Martin Lopez (XDS Astana), a pontverseny győztesét megillető zöld trikót a holland Danny van Poppel (Red Bull – BORA – hansgrohe), a hegyi pontverseny legjobbja által kiérdemelt piros trikót pedig a belga Siebe Deweirdt (Flanders – Baloise) hódította el.

Nemcsak a sportszakma, de egész Magyarország életét felpezsdíti a verseny évről-évre. Idén 875 km-es útvonalnak vágtak neki a kerékpárosok. A verseny egy kerékpáros fesztivállal indult a Szent Gellért téren, pontosan ott, ahonnan száz évvel ezelőtt az első is. A téren tömegek tekintették meg a csapatbemutatót és vettek részt a kísérőprogramokon, a szurkolók pedig tömött sorokban várták, hogy találkozhassanak büszkeségünkkel, Vas Blankával, illetve a holland kerékpáros ikonnal, Dylan Groenewegennel. A 2025-ös országúti kerékpáros világbajnokságot a ruandai Kigaliban rendezik, ennek apropóján a csapatbemutatót követően Ruanda Sportminisztere, Nelly Mukazayire is köszöntötte az egybegyűlteket.

A Nagy Rajt otthonául szintén a Szent Gellért teret választották a szervezők, innen indultak útnak a versenyzők az első napon, hogy megbirkózzanak a kiemelkedő hosszúságú, 210 km-es szakasszal, mely Győrben ért célba. A sportág kedvelői is belekóstolhattak egy rövid szakaszon a profi kerékpárosok életébe, ugyanis az AmaTour Budapest keretében 4,7-km-t tekerhettek a verseny útvonalán a résztvevők, méghozzá rendőri biztosítás mellett. Ezzel a lehetőséggel 250-en éltek, és élvezték ki a zavartalan kerékpározás örömét a Lánchídon és a Szabadság hídon át.

A magyarok érdeklődése nem csökkent a többi versenynapon sem. A második etap 178 kilométer hosszú volt, amely Veszprémben rajtolt és Siófokon futott be. A Tihanyba kilátogató nézők egy Red Bull Air Show-t is élvezhettek, ami igazi csemege volt, hiszen nem más, mint a műrepülő világbajnok, Besenyei Péter tartott bemutatót a félsziget felett. Ez a versenynap azonban nem volt felhőtlen. A szerencsétlen időjárási viszonyok miatt egy súlyos bukás borzolta a kedélyeket, mely körülbelül 30 kerékpárost érintett. A versenyzők mindegyike azonnali ellátásban részesült, a súlyosabb sérülteket kórházba szállították, azóta a sportolók mindegyike a gyógyulás útjára lépett.

A verseny harmadik napja nem véletlenül kapta a Királyetap elnevezést. A mezőny a Királyok Városából, Gödöllőről rajtolt, majd a verseny egyik védjegyévé váló befutóval zárult Kékestetőn. Ezen a napon az amatőr kerékpárosok is meghódíthatták Magyarország legmagasabb csúcsát a Cofidis AmaTour Kékes keretében, amelyen rendőri biztosítás mellett tekerhettek a kihívásra éhező bringások.

A negyedik versenynap ugyan sík szakaszon zajlott, de az időjárás itt sem könnyítette meg a versenyzők dolgát – szerencsére bukásra nem került sor. A Tatán rajtoló, Székesfehérvárra befutó etap különlegessége a versenyzők gyorsasága volt: 47,5 km/órás átlagsebességgel teljesítették a távot – ez volt a második leggyorsabb mezőnyszakasz a verseny 2015 óta íródó, legújabb kori történetében. A szurkolóknak azonban volt bőven lehetőségük átszellemülni és átadni magukat az élménynek, a szakasz végén ugyanis három kört tettek meg a versenyzők a MET Aréna körül.

A vasárnapi zárónap etyeki rajtjára rengetegen kilátogattak, akiknek korábban nem volt rá lehetőségük: a szitáló eső ellenére csurig volt az aláírási ceremónia helyszínéül szolgáló Körpince utca, az útvonal menti lakosok pedig kitelepültek házuk elé, hogy buzdítsák kedvenceiket. Az etyekiek körében már évek óta kiemelkedő népszerűségnek örvend a TdH, már-már haza jár ide a verseny. A helyiek komplett kerékpáros napot szerveztek a 18-i versenynapra, kísérőprogramok garmadával megörvendeztetve a helyieket és az odalátogatókat. Az útvonal további településein kempingasztalok mögött ülő lelkes szurkolók, traktorok páholyából buzdító lakosok, táncosok és megannyi egyéb szurkolói aktivitás biztosította a fesztiválhangulatot a versenyzők számára az egyik legmegterhelőbb versenynapon. Az utolsó napnak nemcsak a rajtja, de a befutója is ünnepélyes volt. A festői látképpel megáldott Esztergom városában suhantak át a célkapu alatt a kerékpárosok, miután a pilisi kaptatókon bizonyították tudásukat és kitartásukat. A százéves verseny befutója megadta a lehetőséget a helyieknek, hogy kiélvezzék az utolsó hajrákat: Esztergom macskaköves utcáin két kört tettek meg a versenyzők a befutó előtt, a szurkolók pedig töretlen lelkesedéssel buzdították őket. Ahogyan az eddigi években, úgy idén is határtalan kreativitásról adtak tanúbizonyságot az áthaladó települések lakosai. Több helyütt installációkat készítettek, amelyek az élő közvetítést színesítették. Iskolás- és óvodás csoportok rakták ki a TDH 100 feliratot több iskolaudvarra, vagy épp formáztak szivecskét, kifejezve így a sportág iránti szeretetüket; egyesek pedig traktorokkal, figuratív szalmabálákkal települtek ki az útvonalhoz. A Tour de Hongrie nemcsak profi sportesemény, hanem egyben egy olyan fesztivál is, amely a fél országot megmozgatja a legkisebbektől a legnagyobbakig.