logo

2022

43. Tour de Hongrie: A nagy kerékpáros boom

Sokáig emlékszünk majd a májusi magyarországi kerékpáros fesztiválra: óriási sikert hozott az Olasz körverseny magyarországi nagy rajtja, ahogyan a három nappal később induló Tour de Hongrie is történetének addigi legerősebb versenyét produkálta – minden szempontból. A szemünk előtt játszódott le a nagy kerékpáros boom, felkerültünk a kerékpáros elit térképére, de élnünk kell a lehetőséggel, hogy rajta is maradhassunk.

Megérkeztek a világsztárok

Az elmúlt években folyamatosan erősödött a Tour de Hongrie mezőnye, ezt igazolja a sportágban mértékadó honlap, a Procyclingstats elemzése. A sportági eredménylistákat, rangsorokat és statisztikákat közlő portál a rajtlista minőségét is pontozza, eszerint 2015-ben még csupán 4 pont járt a Magyar körversenynek, a folyamatos fejlődést mutatják az ezt követő értékek: 2016-ban 9, 2017-ben 19, 2018-ban 36, 2019-ben 70, 2020-ban 85, 2021-ben 129, 2022-ben pedig már 175 pontot „ért” a mezőny, ez utóbbi érték már vetekedik a ProSeries eseményeivel.

Nem véletlen a magas érték, a sportág sztárcsapatai közül tizenegy küldte el a sorát hozzánk, többek között olyan együttesek, mint a Quick Step-Alpha Vinyl, az INEOS Grenadiers, a Jumbo-Visma vagy a Bahrain-Victorious – mintha a labdarúgó Bajnokok Ligája legerősebb klubjai jönnének el egy magyarországi tornára. Itt is jól látható a fejlődés: 2015-ben és 2016-ban csak a „harmadik vonal”, a kontinentális csapatok neveztek, 2017-ben megérkezett az első ProTeam (a sportágban ez a második szint), 2018-ban három, 2019-ben már négy ProTeam indult nálunk. 2020-ban érkeztek az első sztárcsapatok, abban az évben öt WorldTeam mellett nyolc ProTeam, 2021-ben nyolc WorldTeam és nyolc ProTeam indult, 2022-ben pedig a tizenegy WorldTeam mellett nyolc ProTeam vett részt a Tour de Hongrie-n.


Fabio Jakobsen két szakaszt és egy zöld mezt nyert Magyarországon

Megérkeztek a magyar viadalra a világsztárok is, először köszönthettünk a rajtnál olyan nagyságokat, mint a holland Fabio Jakobsen, az ugyancsak holland Dylan Groenewegen vagy az olasz Elia Viviani. Mindhárman a világ legjobb sprinterei közé tartoznak, valamennyien több szakaszt nyertek már a sportág legnagyobb viadalain, a Tour de France-on, a Giro d’Italián vagy a Vuelta a Espanán, Jakobsen legutóbb megnyerte a Vuelta gyorsasági pontversenyét, Groenewegen négy Tour-szakaszsikernél jár, Viviani pedig pályán olimpiai aranyéremmel is rendelkezik. Egyáltalán nem lenne meglepő, ha a júliusi Tour de France-on éppen ők hárman vívnák a legnagyobb csatákat a sprinteken.

Az INEOS előzetesen nevezte a 2020-as Giro d’Italia győztesét is, de Tao Geoghegan Hart a koronavírus-fertőzés után még nem állt készen a versenyzésre. Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője ki is mondta, ami immár egészen nyilvánvalóvá vált: a Magyar kör sosem lesz a nagy összetett menők viadala, a földrajzi adottságok nem teszik lehetővé, hogy a legjobb hegyi menők nálunk gyakorlatozzanak. Annál alkalmasabb a terep a sprinterek számára, immár az a cél, hogy évről évre elhozzuk hozzánk a világ leggyorsabb országúti menőit.


A sprinterek paradicsoma lett a Tour de Hongrie

A sztárcsapatok pedig szívesen jönnek: a legnagyobb versenyeket idéző biztonságos körülmények között, színvonalas szállásokkal és nagy médiafigyelem mellett versenyezhetnek Magyarországon, mindhárom szempont sokat jelent akkor, amikor összerakják versenynaptárukat.

A biztonságos körülményekről: a Tour de Hongrie teljes útvonalán forgalomtól elzárt pályán tekerhet a mezőny. Ez nagyon komoly feladat elé állítja a szervezőket, akik a Rendőrség hathatós közreműködésével tudják ezt megvalósítani. A 2022-es viadalon az öt nap során hét megyei és a budapesti rendőr-főkapitányság 2650 munkatársa vette ki a részét az útbiztosításból. A karavánt 19 rendőrmotoros és 23 útvonal-biztosító motoros kísérte végig, három mentőautó, egy orvosi autó és egy mentőmotoros segített, ha szükség volt rá.


Az INEOS Grenadiers először jött, látott és győzött

A 17 millió forintos összdíjazás egy csekély tétel a költségvetésben, amelynek legnagyobb részét a televíziós műsor gyártására és adásba kerülésére fordított összeg teszi ki. A Tour de Hongrie kommunikációs partnere, az A.S.O. segítségével a korábbiaknál is jelentősebb televíziós megjelenést biztosított a magyar viadal számára, világszerte, valamennyi kontinensen, csaknem 190 országban volt látható (120-ban élőben!) a Magyar Körverseny, több mint egymilliárd ember számára vált elérhetővé! A nézettségi adatok feldolgozása hosszú időt vesz igénybe, de az Eurosport adatai már megérkeztek: csaknem hat és félmilliós nézettséget értek el a magyar Tour adásai. Az már most borítékolható, hogy az összesített számok minden eddiginél jobbak lesznek.

Egymilliárd ember láthatta

Nemcsak Magyarországon, ahol – a verseny történetében először – minden szakaszról végig élő közvetítést sugározott az M4Sport, amelynek programjában a szakaszokról készült összefoglaló ismétlései is szerepeltek. A hazánkba érkező világsztárok miatt több országban is kiemelt figyelem övezte körversenyünket, Fabio Jakobsen vagy Dylan Groenewegen remeklése miatt előfordult, hogy a holland és a belga sajtóban a Tour de Hongrie-ról érkező hír nagyobb szenzációt jelentett, mint a Giro d’Italia aznapi eseményei. A hírek pedig mindenhová eljutottak, hiszen olyan nagy hírügynökségégek dolgoztak a versenyünkkel, mint a Reuters, az SNTV, az Eurovision (EBU) vagy az AFP.


Megmutattuk a világnak Magyarországot

Visszakanyarodva a költségvetéshez: a második legjelentősebb tétel a szállásokra fordított összeg volt: 43 különböző szálláshelyen összesen 3215 vendégéjszakát kötött le az idei Tour de Hongrie a csapatok és a közreműködők számára. Fontos, hozzátenni, hogy a sztárcsapatok számára kizárólag a prémium szálláshelyek jöhettek szóba – a sportág sajátossága, hogy ezeket a szállásokat a verseny szervezői biztosítják (és fizetik), ahogyan a profi csapatok számára szabályzatban előírt rajtpénzt is fizetni kell a teljes ellátás mellett.

Hovatovább hova tovább?

Mindez nem valósulhatna meg Magyarország Kormányának kiemelt támogatása nélkül. 2016-ban ötéves fejlesztési program indult a kormányzat támogatásával, a program sikerét, az elért eredményeket támasztja alá, hogy 2022-ben újabb ötéves ciklus indult. A költségvetés jelentős részét a kormányzati támogatás biztosítja, enélkül nem juthatott volna néhány év alatt ilyen magasra a nemzeti körverseny. Ugyanakkor az is a szervezők feladata, hogy az állami támogatást minél több szponzori bevétellel egészítsék ki, az elmúlt években ezen a téren is sikerült előrébb lépni.

A megfogalmazott cél, hogy a viadal bekerüljön a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség ProSeries-sorozatába. Ennek csaknem minden feltételét (a résztvevő mezőny minőségét, az egész világot elérő médiamegjelenést, a biztonságos lebonyolítást vagy a megfelelő szálláshelyeket) képes teljesíteni a Tour de Hongrie, de kétségtelen, hogy a magasabb szinthez a verseny költségvetéséhez is újabb forrásokat kell találnia.


Ír klasszisok a Kékestetőn: a sportág legendája, Stephen Roche (balról) és az összetett győztes Eddie Dunbar

Néhány érdekes adat a 2022-es Tour de Hongrie-ról

  • 65 fő dolgozott a rajt- és célterületek felépítésén, 3000 méternyi kordont és 15 kilométernyi kordonszalagot felhasználva
  • 71 fő alkotta a versenyen dolgozó televíziós stábokat, összesen 17 kamerával és 20 járművel, de a közvetítésben szerepet játszott egy helikopter és egy videójeleket továbbító repülőgép is, amely a közvetítések során végig az útvonal fölött körözött
  • 332 fő – a versenyzők és a csapatok kísérőinek összlétszáma
  • 120 járművel érkeztek a csapatok, egy klub jellemzően egy kamiont, egy buszt, egy teherautót és három személyautót foglalkoztatott a verseny során
  • 19 állandó munkatárs dolgozott egy éven át a szervező Vuelta Kft. keretein belül a verseny előkészítésén
  • 150 megkülönböztető – sárga, zöld, piros és fehér – mezt gyártottak a verseny részére, ilyet húztak fel az eredményhirdetésnél a legjobbak
  • 45.728 euró, vagyis cirka 17 millió forint volt a Tour de Hongrie összdíjazása
  • 6260 palack, vagyis több mint 3000 liter ásványvíz fogyott a verseny során
  • 980 darab bagett és 2150 kiló jég fogyott a versenyzők részéről
  • 755.798 elérést jegyzett az öt nap során a verseny hivatalos Facebook-oldala, több mint 400 ezret a Twitter-oldala, a social mediában is jellemzően jelentős előrelépést hozott a 2022-as verseny, az Instagramon 13, a Twitteren 25 százalékos növekedést mutatott a Tour de Hongrie oldala csak az esemény hetében.


Az amerikai bajnok Joey Rosskopf a harmadik szakasz rajtja előtt

43. Tour de Hongrie (2022. május 11–15., 905 km)

Szakaszgyőztesek:
1. szakasz (Csákvár - Székesfehérvár, 198 km): Olav Kooij (holland, Jumbo-Visma) - sárgában: Kooij
2. szakasz (Karcag - Hajdúszoboszló, 192 km): Fabio Jakobsen (holland, Quick-Step Alpha Vinyl Team) - sárgában: Jens Reynders (belga, Sport Vlaanderen - Baloise)
3. szakasz (Sárospatak - Nyíregyháza, 154 km): Fabio Jakobsen (holland, Quick-Step Alpha Vinyl Team) - sárgában: Jakobsen
4. szakasz (Kazincbarcika - Kazincbarcika, 177 km): Dylan Groenewegen (holland, Team BikeExchange - Jayco - sárgában: Jakobsen
5. szakasz (Miskolc - Gyöngyös-Kékestető, 184 km): Antonio Tiberi (olasz, Trek - Segafredo)

Az összetett végeredmény:
1. (sárga trikóban az Aktív Magyarország díjáért) Eddie Dunbar (ír, INEOS Grenadiers) 20:38:43
2. Oscar Rodríguez (spanyol, Movistar Team) +0:23
3. Samuele Battistella (olasz, Astana Qazaqstan Team) +0:28
4. Edoardo Zambanini (olasz, Bahrain - Victorious) +0:29
5. Carl Fredrik Hagen (norvég, Israel - Premier Tech) +0:35
6. Niklas Eg (dán, Uno-X Pro Cycling Team) +0:36
7. Krists Neilands (lett, Israel - Premier Tech) +0:43
8. Patrick Konrad (osztrák, BORA - hansgrohe) +0:50
9. Anthon Charmig (dán, Uno-X Pro Cycling Team) +0:59
10. Kamiel Bonneu (belga, Sport Vlaanderen - Baloise) +1:01
38. Dina Márton (magyar, EOLO - Kometa) +2:31

A gyorsasági pontversenyben:
1. (zöld trikóban a Skoda és az Europcar díjáért) Fabio Jakobsen (holland, Quick-Step Alpha Vinyl Team)

A hegyi pontversenyben:
1. (piros trikóban a Cofidis díjáért) Aaron van Poucke (belga, Sport Vlaanderen - Baloise)

A legjobb magyar versenyző:
1. (fehér trikóban a Magyar Közút és a Bringasport díjáért) Dina Márton (EOLO-Kometa)